Kalakauppias
Tämä ei ole kaupallinen yhteistyö, vaikka se käsitteleekin hyvin pitkälti yritystä nimeltään Maxin Kala. Innostuin kirjoittamaan kyseisestä puodista, koska kyseessä on monella tapaa inspiroiva tapaus ja luonnollisesti myös siksi, että kyseinen silakan tuoksuinen myymälä sijaitsee meidän kotikylällämme. Emme suinkaan ole ensimmäisiä. Maxin kalasta on kirjoitettu melkein yhtä paljon kuin ministerin suvun omistamista liiketoimista. Mainittakoon esimerkkinä vaikka tämä Länsiväylän artikkeli. Toisin kuin jotkut, kenties hieman väärillä perusteilla ilmaista mainostilaa saavat yritykset, Maxin Kala tehnee ihan hyvää businesta. Ainakin asiakasmääristä, kiinnostuksesta ja positiivisesta palautteesta voisi näin päätellä.
Olen erittäin ilahtunut, että Max avasi kauppansa meidän naapurustoon. Mutta eniten minua kiehtoo se, miten kalakaupasta tuli menestystarina ja ilmiö. Liikeidea ei ole varsinaisesti kovin uusi. Kalakauppias saattaa hyvinkin olla maailman toiseksi vanhin ammatti, ja kalakauppa konseptina ei sekään ole kovin tuore ajatus, vaikka tuoreus on kyllä sinänsä liikeidean ytimessä hyvinkin vahvasti.
Mutta, ainakin alku näyttää menestykseltä. Kysymys kuuluukin, mitä (me) muut yrittäjät tai yrittäjäksi haluavat voimme tästä oppia. Varmaan paljonkin, mutta tässä omat päällimmäiset ajatukseni.
1. Sillä, onko idea jo keksitty aiemmin, ei ole mitään merkitystä. Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Idea voi olla vaikka kuinka vanha tahansa. Menestyä voi, kunhan tekee asiat oikein ja hyvin. Tässä vaiheessa on aina hyvä muistuttaa, että Google ei keksinyt hakukonetta. Teki sen vain paremmin kuin muut.
2. Oikea ajoitus. En tiedä oliko miten laskelmoitua mutta veikkaan, että kalakaupan avaaminen osui juuri oikeaan aikaan. Lähiruoka, luomu, tuoreus ja terveellisyys ovat vahvistuvia trendejä. Moni on kyllästynyt marketteihin ja hakee tietoisesti vaihtoehtoja, vähintäänkin satunnaiseen shoppailuun.
3. Selkeä lupaus. Varmasti tuoretta, hyvälaatuista kalaa. Eipä sitä tarvitse sitten sen enempää selittää.
4. Tehdään suurella tunteella. En tunne yrittäjää, mutta hänestä välittyy sellainen kuva, että nyt ei olla vain töissä, vaan tehdään jotain joka on itselle tärkeää ja mieluisaa. Sen näkee ja kuulee. Ja sillä on helvetin iso merkitys. Se heijastuu kaikkeen.
5. Aivan mahtava markkinointi. Budjetti lienee lähellä nollaa, mutta kun teet jotain valtavirrasta poikkeavaa, se huomataan. Tämäkin teksti on esimerkki siitä. Lisäksi yrittäjä on ottanut sosiaalisen median haltuun aivan upeasti. Ei hän siellä mitään tuputa, mutta käy luontevaa keskustelua ja jakaa asiakaskunnalle oleellista, merkityksellistä tietoa. Kuten esimerkiksi montako Madetta on vielä tiskissä.
Vaimo soitti iltapäivällä, että hakeeko hän kotimatkalla jotain valmista. Sanoin, että "eiku hae kalaa, minä laitan potut tulille". Ajattelin, että terveellisempää ja säästyy rahaa. No, vaimo oli vähän innostunut, joten tuo säästö -kohta ei ehkä toteutunut. Mutta mitä väliä. Kukapa ei haluaisi tukea oman kylän yrittäjää, joka on kaikin puolin mahtava, ja hänen myymänsä tuote on kunnossa.
Arvostan.
Petri
*kuva lainattu Maxin facebook sivuilta
Ihana Max... Meidän entinen kala-auton luottomyyjä. Ihmettelin mihin hän hävisi, mutta nyt onneksi löytyi lehtijuttuja ansiosta.Jo kala-auton myyjänä markkinointi oli todella hyvää ja reseptit sai kaupan päälle.
VastaaPoistaEn vielä ole ehtinyt kauppaansa, mutta lähiaikoina pitää ehdottomasti käydä.
Vaikka sitä Madetoja hakemassa...